I am Article Layout

Selecteer uw beleggersprofiel:

Deze inhoud is uitsluitend bestemd voor een particuliere belegger.

Bent u een Institutional investors and consultants of Financial intermediaries?

bedrijven en biodiversiteit

November 2021
Marketingmateriaal

Het verlies aan biodiversiteit tegengaan: het nieuwe netto nulpunt

In een opiniestuk dat in Barron's China werd gepubliceerd, legt Laurent Ramsey, CEO van Pictet Asset Management, uit waarom het beschermen van biodiversiteit een prioriteit moet zijn voor zowel bedrijven als beleggers

De natuur is altijd al van cruciaal belang geweest voor de gezondheid van de mens.

De inwonders van het oude Mesopotamië gebruikten honderden planten, zoals klaproos en mirte, om letsels en ziekten te behandelen; veel van dergelijke op de natuur gebaseerde behandelingen worden vandaag nog steeds toegepast. Volgens sommige schattingen is meer dan een derde van de moderne geneesmiddelen gebaseerd op bloemen en planten en gebruikt de farmaceutische industrie wel 70.000 verschillende plantensoorten.

Dus als de natuur gedijt, is de gezondheid van mensen beter. Helaas is het tegenovergestelde ook waar.

Door de achteruitgang van de biodiversiteit als gevolg van een snelle economische ontwikkeling verliest de wereld nu al om de twee jaar één potentieel kritisch geneesmiddel.1

Een soort Himalayaanse taxusboom, bijvoorbeeld, die wordt gebruikt voor de productie van Taxol, een chemotherapeutisch geneesmiddel voor de behandeling van kanker, is bijna uitgestorven vanwege roofbouw en kappen voor brandstof.2

Medische behandelingen vertegenwoordigen echter slechts een fractie van wat mensen te verliezen hebben door de uitputting van de biodiversiteit van de aarde.

Een gezonde biosfeer zorgt ervoor dat de wereld voldoende wordt voorzien van voedsel, schone lucht, water en vruchtbare grond; het creëert ook de omstandigheden waarin cruciale processen zoals bestuiving, overstromingsbescherming en koolstofafvang en -opslag plaatsvinden.

Dat alles wordt bedreigd door het verlies aan biodiversiteit. Er zijn pogingen ondernomen om het risico te kwantificeren.

Het ene model, ontwikkeld door de Verenigde Naties, behandelt de hulpbronnen van de planeet als 'natuurlijk kapitaal', een asset zoals andere op de balans van een bedrijf. In dat kader vormen de voorraden van de aarde met schoon water, vruchtbare grond en mineralen de kapitaalvoorraad waaruit mensen vier essentiële 'ecosysteemdiensten' verwerven - voorzieningen, regulering, ondersteuning en cultuur (zie grafiek).

De economische waarde van die diensten wordt geschat op maar liefst 140 biljoen dollar per jaar - ofwel 60 procent meer dan het wereldwijde bbp.3

Ecosysteemdiensten: een subsidie voor de mensheid
SRC-biodiversity_update_PAM
Bron: UN Millennium Ecosystem Assessment, Pictet Asset Management

Door snel gebruik te maken van dit natuurlijke kapitaal en niet te investeren in het behoud van de waarde ervan, hebben de mensen al een geschatte 60 procent van de ecosysteemdiensten ter wereld ernstig aangetast.

Gezien de omvang van de bedreiging zou het omkeren van het verlies aan biodiversiteit een prioriteit moeten zijn voor zowel bedrijven als beleggers, vooral in het tijdperk van verantwoord kapitalisme.

Maar dat is het niet.

De opwarming van de aarde en de CO2-uitstoot blijven de belangrijkste niet-financiële bekommernissen. Terwijl steeds meer bedrijven zich inzetten voor een netto nulemissie, zien weinig bedrijven het verlies aan natuurlijke ecosystemen als een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Eerlijk gezegd is het duidelijk waarom.

Biodiversiteit is gecompliceerd. In tegenstelling tot de klimaatverandering, die een uitgebreide onderzoeksinfrastructuur en welomschreven fysieke doelstellingen heeft, is biodiversiteit een rommelig en dynamisch systeem dat zich niet gemakkelijk leent voor praktische analyse. Zo blijft meer dan 80 procent van de soorten ter wereld - en dus hun habitats - onontdekt door de wetenschap.4

Gezien de intieme relatie tussen klimaat en biosfeer kunnen de twee crisissen echter alleen samen worden aangepakt.

Niets benadrukt dat gegeven meer dan een recente studie die aantoont dat oceaan- en landecosystemen jaarlijks ongeveer de helft van de antropogene CO2-emissies uit de atmosfeer verwijderen.

Anders gezegd: de helft van onze 'klimaatschuld' wordt elk jaar gratis door de biosfeer weggewerkt - een enorme subsidie voor de wereldeconomie.5

De opkomst van groen boekhouden

Hoe kunnen bedrijven reageren op het probleem van het verlies aan biodiversiteit?

Om te beginnen, moeten bedrijven erkennen dat het verlies aan biodiversiteit een bedreiging vormt voor hun financiële resultaat.

De risico's kunnen zich op verschillende manieren manifesteren.

Fysieke risico's zijn het meest voor de hand liggend en onmiddellijk. Ontbossing kan bijvoorbeeld overstromingen veroorzaken of lokale regenval verminderen, waardoor de operationele kosten en verzekeringskosten voor verschillende sectoren stijgen. Voedselproducenten kunnen te maken krijgen met een langdurige daling van de productie en inkomsten omdat de voedingsrijke bodem verdwijnt als gevolg van intensieve landbouw.

Dan zijn er nog aansprakelijkheidsrisico's. Die omvatten juridische en reputatiekosten die voortvloeien uit rechtszaken tegen bedrijven die vermoedelijk milieuschade veroorzaken.

Er zijn al een aantal risicomodellen die bedrijven kunnen gebruiken. Zo heeft de VN een kader van internationaal vergelijkende statistieken en cijfers ontwikkeld dat beleggers in staat stelt milieuboekhoudingen te vergelijken voor het nemen van weloverwogen beslissingen - net zoals ze economische cijfers over brutoproductie, handel of uitgaven vergelijken. Het System of Environmental Economic Accounting (SEEA) wordt nu gebruikt om een vooruitgang in de richting van duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te berekenen.6

Er zijn ook wetenschappelijke modellen, zoals het Planetary Boundaries-raamwerk, dat bedrijven helpt hun bijdrage aan het verlies van soorten te kwantificeren voor elke 1 miljoen dollar aan inkomsten die ze genereren.7

Dergelijke modellen zouden de basis kunnen vormen voor financiële openbaarmaking met betrekking tot het milieu, zoals het opnemen van gegevens over de biodiversiteitsvoetafdruk in kwartaalverslagen, evenals voor bedrijfsdoelstellingen op het gebied van de bescherming van soorten of het herstel van habitats.

Sommige bedrijven ondernemen sneller actie dan andere. Luxeconglomeraat Kering heeft milieuwinst- en verliesrekeningen ontwikkeld om de impact van zijn activiteiten op de biodiversiteit en het milieu te meten en te kwantificeren. De onderneming verbindt zich ertoe zijn milieuvoetafdruk tegen 2025 met 40 procent te verminderen in de volledige toeleveringsketen.8

Voor andere bedrijven is transparantie over biodiversiteit wettelijk verplicht.

In Frankrijk verplicht een nieuwe regelgeving die in 2019 is ingevoerd financiële instellingen - waaronder banken, beleggers en verzekeraars - om dergelijke informatie in hun verslagen te publiceren.

De voordelen van beleggen in inspanningen om het verlies aan biodiversiteit tegen te gaan, kunnen aanzienlijk zijn.

Het nieuwe netto nulpunt: biosfeer en financiën

De rol van bedrijven in het stoppen van het verlies aan biodiversiteit mag niet beperkt blijven tot risicobeperking en transparante rapportage. De kapitaaluitgaven van bedrijven kunnen ook naar projecten gaan om de schade aan het ecosysteem te herstellen.

De voordelen van een dergelijke investering kunnen aanzienlijk zijn.

Daarbij kunnen modellen zoals de metrische methode Species Threat Abatement and Recovery (STAR) helpen. De STAR is ontwikkeld door de International Union of Conservation of Nature, een van de meest invloedrijke organisaties op het gebied van biodiversiteit, en kwantificeert de impact die de investeringen van een bedrijf kunnen hebben op het verminderen van het uitstervingsrisico van soorten. De methode kan dit doen voordat investeringen worden gedaan (ex-ante) en kan ook de impact meten van interventies voor instandhouding van met uitsterving bedreigde soorten in de loop der tijd (ex-post) voor een bepaalde productievestiging, stuk grond, regio of land. Investeringen in natuurlijk kapitaal zullen cruciaal zijn.

Momenteel bedragen de publieke en private investeringen om de biodiversiteit te beschermen naar schatting 78-91 miljard dollar per jaar, ongeveer een tiende van wat de wereld nodig acht9 en de helft van de uitgaven aan subsidies voor fossiele brandstoffen. 10

Maar de mentaliteit is aan het veranderen. Beleidsmakers zullen op de VN-top van volgend jaar - de grootste in tien jaar - in Kunming, China, een reeks baanbrekende biodiversiteitsdoelstellingen voor 2030 bespreken.

Het vaststellen van een nieuw netto nulpunt voor het verlies aan biodiversiteit waaraan bedrijven zich moeten houden, kan een herculestaak zijn. Maar het is wat we nodig hebben om de natuur te genezen en een duurzame transformatie van onze economie te bewerkstelligen.